تحقیق انقلاب اسلامی ایران و نظریه اسکاچیل

دسته بندي : علوم انسانی » سیاست
دانلود تحقیق با موضوع انقلاب اسلامی ایران و نظریه اسکاچیل،
در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي، فرو شكستن قالب‌هاي فكري نظريه‌پردازي درمورد انقلاب‌هاست. از جمله نظريه‌هاي مطرح در محافل علمي جهان، نظريه خانم تدا اسكاچپل دركتاب دولت‌ها و انقلاب‌هاي اجتماعي است كه همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي درسال 1979م به چاپ رسيد.

انقلاب اسلامي ايران كه مبتني بر آموزه‌هاي شيعي است، درسال 1357 (1979م) به پيروزي رسيد. ماهيت انقلابي انديشه شيعي، اعتقاد به ظهور منجي موعود (عج) و برپايي حكومتي بر محور عدل و عدالت موجب پويايي تفكر شيعي بوده و سبب گرديده است تا شيعيان از وضع موجود ناراضي بوده و همواره به سوي وضعي مطلوب‌تر گام بر دارند. 

بر اين اساس، سير تاريخي تفكر شيعه حاكي از آن است كه انديشه سياسي شيعه با توجه به وضع و شرايط هر زمان در قالبي خاص ظهور نموده و موجب بقاي سازمان خويش گرديده است. 

اگر چه شيعه در طول حيات خويش در دوران‌هاي مختلف در قالب مفاهيمي همچون تقيه موجوديتش را حفظ نموده است، اما وجود مفاهيمي همچون امر به معروف و نهي از منكر، جهاد، ظلم‌ستيزي و دفاع از مباني و اصول اسلام دايره تقيه را محدود ساخته و شيعه را به اقدام عملي ملزم مي‌سازد. بنابراين نارضايتي و خشم از وضع موجود و آرمان وضع مطلوب آن گاه كه در كنار حس پرخاشگري و ظلم‌ستيزي قرار گيرد، منجر به وقوع تحولي در راستاي نفي وضع موجود و جايگزيني وضعيت مطلوب خواهد شد. در اين ميان آنچه محرك اصلي خواهد بود مكتبي است كه اين انديشه بر اساس آن شكل گرفته است. 

براي وقوع چنين تحولي در كنار شاخصه‌هاي فوق، وجود رهبري آگاه و عالم كه نمونه‌اي از انسان ايده‌آل اسلام باشد، ضروري مي‌نمايد. چرا كه در هر مرحله از اين حركت تحول‌آفرين امكان انحراف از مسير حقيقت و موج‌سواري شخصيت‌هاي فرصت‌طلب دور از ذهن نمي‌باشد و تاريخ گواه اين مطلب است كه حركت‌هاي آزادي‌بخش شيعي همچون نهضت مشروطيت و نهضت ملي‌شدن صنعت نفت چگونه از مسير اصلي به بيراهه كشانده شد. 

انقلاب اسلامي در ايران كه شالوده‌هاي خود را بر مكتب اسلام و مبناي خويش را حركت تحول‌آفرين حسين بن علي (ع) در عقبة تاريخي‌اش قرار داده بود، با وجود رهبري آگاه، فقيه و مجاهد و حضور مردمي پرشور با عزمي راسخ به وقوع پيوست. اين انقلاب در شرايطي رخ داد كه نظريه‌پردازان انقلاب نقش دين و مكتب را در وقوع انقلاب‌ها منكر شده يا به حداقل رسانده بودند. 

از سوي ديگر كشور ايران، داراي وضعيتي بود كه هيچ كدام از نظريه‌پردازان و صاحب‌نظران سياسي دنيا وقوع انقلاب را در آن نه تنها پيش‌بيني نمي‌كردند، بلكه به طور كلي احتمال آن را هم ناممكن مي‌شمردند. جيمي كارتر درباره ايران گفت:"ايران همچون جزيره‌اي با ثبات در يكي از بحراني‌ترين مناطق جهان مي‌باشد." تحليل‌گران سازمان سيا نيز يك سال قبل از انقلاب ادعا كردند: "ايران نه تنها در وضع انقلابي نيست، بلكه در حالت پيش از انقلاب هم به سر نمي‌برد." 
به هر حال انقلاب رخ داد، به پيروزي رسيد و حدود 30سال است كه به حاكميت خود ادامه مي‌دهد. امروز آنچه فراروي ماست كارنامه 30 ساله انقلاب اسلامي در حوزه‌هاي مختلف است...
دسته بندی: علوم انسانی » سیاست

تعداد مشاهده: 14458 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:51 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل