تحقیق ذوب و تصفیه فولاد

دسته بندي : مهندسی » مهندسی متالورژی
دانلود تحقیق با موضوع ذوب و تصفیه فولاد ،
در قالب word و در 33 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
ذوب و تصفيه :
انتخاب اصول عمومي كنترل عمليات تصفيه دركوره زيمنس مارتين بازي همچنين كوره الكتريكي بازي مطمئناً اصلاح در عمليات مي باشند كه در كوره الكتريكي بازي خم شوندگي مهم مي باشد.
بر خلاف شارژ زيمنس مارتين، براي شارژ كورة الكتريكي نمي توان از چدن خام استفاده كرد زيرا در زيمنس مارتين در طي ذوب كربن از دست رفته زياد نيست. چون اتمسفر كوره اكسيدي نيست، بنابراين در انتخاب شارژ بايد عوامل اكسيد كننده بيشترين كنترل را شوند. معمولاً تا وقتي كه يك لايه از فلز تشكيل نشود آهك اضافه نمي شود و زمان اضافه كردن آن هم بايد در زمان كمتري انجام گيرد در بارريزي زير گرما بايد در هر يك از روشهاي ذيل كنترل شود :
1- سنگ معدن آهن اضافه ميشود و تصفيه به وسيله اكسيداسيون كامل همانند روشي كه براي زيمنس مارتين شرح داده شده انجام مي گيرد.
2- سنگ معدن آهن حذف مي شود و يا خيلي كم استفاده مي شود و كاهش كربن در طي تصفيه كمتر مي باشد.
3- ذوب كردن بدون اكسيداسيون :‌اين روش كاربرد زيادي در فولادهاي ضد زنگ و با آلياژ زياد دارد. اگر در اسكرپ درصد منگنز و كروم بالا باشد استفاده ميشود. قطعات اسكرپ انتخاب شده از زنگ زدن به دور بوده و احتمالاً درجه بندي مي شوند. حالت اكسندگي در طي تصفيه نيست، اما تقريباً مقدار كمي از منگنز، كروم و فسفر را درطي اكسايش در هنگام ذوب ، كاهش مي دهد.
در حرارتهاي توليد شده بوسيله روشهاي 1 و 2 سرباره به اندازه كافي بازي است و حالت اكسندگي و اكسيدشدن بوسيله فسفر،‌كه حدود 02/0 درصد يا پايينتر مي باشد حذف مي شود. هنگامي كه حمام و سرباره داراي دما و تركيب مناسب هستند ميتوان با تنظيم صحيح اقدام به سرباره گيري كرد.
اين عمل در زيمنس مارتين بازي اتفاق نمي افتد چون انجام اعمال مكانيكي خيلي مشكلتر مي باشد. يك دفعه اين سرباره حذف مي شود و براي تصفيه سرباره ساخته شده ، آهك و فلوئور اسپار افزوده مي شود منظور از اين ، به اصطلاح پالايش سرباره حذف سولفور مي باشد. كه فقط مي توان بوسيله كاهش دادن حالت بازي انجام داد.ضرورت كاهش دادن عامل بازي در اين وضعيت فقط با افزودن كربن بر روي سرباره امكانپذير مي باشد. در اين مورد واكنش زير در نظر گرفته ميشوند:
+ CO+Fe ( در سرباره) Cas   (در فولاد) CaO+Fes + (در فولاد) C
فرآيند تصفيه حدود 1 الي 5/1 ساعت مي باشد كه كامل شدن آن بوسيله نمونه گيري از سرباره و مشاهده آن نشان داده ميشود.
معمولاً فلز به صورت كف ريز از داخل پاتيل تخليه ميشود زمانيكه تركيب قبل از دورة تصفيه تنظيم شده باشد نبايد در هنگام تخليه مذاب چيزي افزوده شود.
اگر در وهلة اول مقدار فسفر يا اكسندگي به اندازة كافي پايين باشد سرباره مي تواند بدون تغيير بماند و كاهش سرباره بلافاصله در پايان ذوب شروع به كاهش شدن مي شود. بقية فرآيند همانند فرايند تصفيه توضيح داده شده در پاراگراف قبلي مي باشد. در بعضي وضعيتها ،‌همچون توليد فولاد ضد زنگ به كربن موجود كمتري نياز است. بنابراين در تصفيه سرباره از كربن بيشتر خودداري شده و به جاي آن از Al استفاده ميشود.

دسته بندی: مهندسی » مهندسی متالورژی

تعداد مشاهده: 1373 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:1,924 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 33 صفحه، قابل ویرایش.